Jochem Croon: Warp transitie

19 februari 2020

Jongens en meisjes: waar waren we gebleven. Eens kijken, oh ja: lang geleden was er op de televisie een Amerikaanse sciencefictionserie, die heette ‘Star Trek’. Het ging over een ruimteschip. Computers waren er nog niet. Internet en mobiele telefoons bestonden niet. Maar één keer per week werd Star Trek uitgezonden en dan voor een krap uurtje. Je kon een gemiste aflevering niet terugkijken.

Wij waren onder de indruk van de technische mogelijkheden die de serie liet zien. Als je op een deur afliep, ging die automatisch open. De bemanning had om de pols een kleine televisie waarmee je kon communiceren met de mensen aan boord van het ruimteschip. Met ‘Warp’ technologie kon de ruimte vervormd worden om daarmee sneller dan het licht te reizen. Het was voor ons onvoorstelbaar.

We zijn nu vele decennia verder. Nog zonder Warp techniek. Het is 2020 en we vliegen nog steeds op fossiele brandstof met lawaaiige en milieuvervuilende straalmotoren. De vraag naar luchtvaart blijft groeien, maar onze luchtvaart staat daardoor tegen het stootblok. De milieucapaciteitsgrenzen aan de conventionele luchtvaart zijn bereikt. Nederlandse luchthavens zitten vol door capaciteitsplafonds aan vliegbewegingen op grond van maximale toegestane geluidproductie. 

De vervuiling van het milieu door de luchtvaart moet - terecht - verminderen. Maar de maatregelen in het kader daarvan - zoals capaciteitsplafonds, belasting op tickets of kerosine en het verhogen van airport tarieven waarmee de luchtvaart moet worden teruggedrongen -zijn kortzichtig. Direct effect, naast het bedoelde beperken van CO2 en geluid: meer maatschappijen komen erdoor in de financiële problemen, er blijft minder geld over voor innovatie en regionale luchthavens komen niet tot ontwikkeling. De voordelen van luchtvaart voor mensen, organisaties en regio’s worden niet volledig benut. 

De oplossing? Het ‘vervormen’ van het huidige denken in Nederland over luchtvaart.  Door het aanjagen van een transitie naar elektronisch vliegen, te beginnen bij de korte afstand. 

Het heeft alleen maar voordelen. Elektrisch vliegen is milieu-efficiënter, maakt veel minder geluid, heeft een aanmerkelijk kortere start- en landingsbaan nodig, de voorziene operationele kosten zijn tot wel 60 procent lager dan conventioneel.

Waar de positieve effecten van de overgang naar elektronische auto’s beperkt blijven tot verminderde CO2-uitstoot. Zijn die voor elektronisch vliegen enorm en gaan die verder dan alleen verminderde uitstoot. Kleinere bestaande luchthavens komen, met wat aanpassing, beschikbaar om voor de consument op te vliegen. Daar zijn er al veel van in Europa. Grote commerciële luchthavens - nu beperkt in afhandelingscapaciteit door geluid - kunnen groeien doordat vliegen stil is geworden. Het aantal bestemmingen zal daarmee toenemen en routes - door lagere operationele kosten en vliegtuigcapaciteit op maat van de vraag - eerder commercieel rendabel.  Het netwerk wordt fijnmaziger, de frequentie hoger en de regio beter ontsloten. Daarmee ontstaat er een oplossing voor de leegloop van buitengebieden naar centraal gelegen steden. Hierdoor vermindert de toenemende concentratie van mensen en economische activiteiten. 

Om als Nederland los van het stootblok te komen moet je niet achterruit, maar volle kracht vooruit op een belendend spoor. De focus moet zijn: hoe de innovatie naar elektrisch vliegen te versnellen en de benodigde aanpassing van de luchthaveninfrastructuur.

Jochem Croon
Luchtvaartjurist en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]

Jochem Croon is onafhankelijk luchtvaartjurist en adviseur voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen.

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
Walter Schut
19 jan 2023 - 10:57
19 jan 2023 - 10:52
Daan Lenderink
13 jan 2023 - 19:06
14 nov 2022 - 11:11
14 nov 2022 - 11:03
17 okt 2022 - 13:19
17 okt 2022 - 13:17
Daan Lenderink
10 okt 2022 - 16:11
29 sep 2022 - 23:31
17 sep 2022 - 09:50
27 jul 2022 - 22:23
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen