Ton Scherrenberg: Piloten in de cabine

13 maart 2010

Piloten in de cabine. Deze zin was blijkbaar voldoende om de gehele Nederlandse pers in actie te krijgen. Veel telefoontjes en radio-interviews verder zal ik hier nog een keer met alle plezier uitleggen hoe dit verhaal in elkaar steekt.

Bij Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij is het aantal frequenties op sommige bestemmingen danig teruggeschroefd. Dit alles als gevolg van de crisis die ook de luchtvaartsector keihard treft. U kunt zich daarom voorstellen dat dit ook gevolgen heeft voor het aantal piloten dat normaal de vloot bemenst om het aantal frequenties waar te maken. Minder frequenties betekent minder piloten. En piloten ontslaan zou een minder goede actie zijn, want als je ze straks weer nodig hebt moet je als bedrijf weer heel veel geld stoppen in de training voor het type waar men op vliegt.

Dus is er vanuit het luchtvaartbedrijf het verzoek gekomen of deze piloten naast hun werk als vlieger ook bereid zouden zijn om op vrijwillige basis andere werkzaamheden voor het bedrijf te verrichten. Denk daarbij aan het aansluiten van de gates op de luchthaven Schiphol, werken in de bagagekelder, kantoorwerkzaamheden en het vullen van de zogeheten navigatietassen die zich aan boord van een vliegtuig bevinden. En zo zijn er nog veel meer werkzaamheden op te noemen. Op dit verzoek is massaal positief gereageerd en op deze manier heeft het bedrijf al veel geld kunnen besparen.

En kunnen ze dan ook nog worden ingezet als steward of stewardess, zult u zich afvragen na het lezen van al die perspublicaties? Ja, waarom niet? Het korps cabinepersoneel bij KLM zit - in tegenstelling tot de piloten - op dit moment iets te krap in het aantal stewards en stewardessen. Aannemen van nieuw personeel (van buiten de KLM-groep ) is door de directie vanwege de crisis voorlopig niet toegestaan en dus moet er een oplossing binnen de groep gezocht worden. En toen werd op de werkvloer het plan geboren om te onderzoeken of er in de groep piloten vrijwilligers zouden zijn om naast hun baan als piloot zo af en toe als cabin attendant ingezet te worden. Daar is zowel door de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) als door de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) positief op gereageerd en daarom worden die plannen op dit moment verder uitgewerkt om te kijken of dit haalbaar is.

Piloten ondergaan net als het cabinepersoneel op regelmatige basis een “vliegveiligheidtraining” voor het type waar men op vliegt, dus op dat punt hoeft er niet extra getraind te worden.

Er is in het verleden al enige ervaring opgedaan met “piloten in de cabine”. Toen ging het alleen om een groep mensen die net hun opleiding voor vlieger volbracht hadden, maar waar geen werk voor was. Die mensen hebben toen gesolliciteerd als cabin attendant en zijn tijdelijk op die basis in die functie aangenomen. Op dit moment zijn zij al weer vele jaren gezagvoerder op de widebody-vloot.

Ton Scherrenberg
Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC)

 


Onbeperkte toegang

... tot Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws, plus iedere maand GRATIS het populaire en exclusieve Luchtvaartnieuws Magazine met achtergronden bij het nieuws. Makkelijk toegankelijk tot het nieuws op iedere denkbare contentdrager en in print (in Nederland tegen toeslag).

 

Klik hier om te profiteren van een fikse korting tot 35 procent. Wel of geen abonnee en u waardeert onze journalistiek? Steun ons dan (eenmalig) als begunstiger!

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen