Reisconcern Travelport neemt branchegenoot Worldspan over

7 december 2006 - 1:00
ATLANTA - Travelport en Worldspan hebben aangekondigd dat een definitieve overeenkomst is gesloten om te fuseren in een dochteronderneming van Travelport. Hierdoor ontstaat een toonaangevende leverancier voor de reisbranche. “Toenemende druk op de kosten van leveranciers en reisbureaus, in combinatie met de steeds grotere kracht van alternatieve distributiekanalen, zoals directe kanalen van leveranciers, blijven grote invloed hebben op hoe reizen aangekocht worden,” zegt Jeff Clarke, CEO van Travelport.

“Met deze fusie ontstaat een effectievere en efficiëntere leverancier op het gebied van distributie van reizen. Het zorgt ervoor dat wij beter gepositioneerd zijn om aan de veranderende behoeften van onze klanten en leveranciers te kunnen voldoen.”

Met een voortdurende snelle groei in de reisbranche, hebben reisleveranciers en reisagenten ICT-oplossingen en netwerken nodig die in staat zijn om te voldoen aan de toenemende vraag. De concurrentie in de sector is ook toegenomen, gedeeltelijk als gevolg van boekingen via alternatieve distributiekanalen.

Volgens Forrester Research wordt al meer dan de helft van alle reizen in de Verenigde Staten via niet-GDS-kanalen (global distribution system) geboekt. Naar verwachting blijft de wereldwijde groei van directe verkoop via de websites van leveranciers toenemen, als gevolg van de luchtvaartmaatschappijen die inzetten op frequent flyer programma’s, speciale ticketprijzen en potentieel door het verwijderen van content van het GDS. De combinatie van Travelport en Worldspan speelt direct in op de groeiende vraag van de reisdistributie-sector en ondersteunt de behoefte aan kosteneffectief en efficiënt aanbod via GDS.

“Deze overeenkomst bouwt voort op de complementaire kracht van onze twee bedrijven. Zowel bestaande als toekomstige klanten profiteren hiervan, omdat zij in kunnen spelen op een toenemend competitieve markt,” zegt Rakesh Gangwal, voorzitter, president en CEO van Worldspan. “De combinatie van Travelport en Worldspan speelt direct in op trends in de industrie en zal zorgen voor een nieuwe standaard in technologie, content van hoge kwaliteit en klantenservice van wereldklasse.”

Behalve de vele voordelen voor klanten en leveranciers, verwachten Travelport en Worldspan dat de voorgestelde transactie financiële voordelen oplevert, voortkomend uit operationele synergie. Bij de integratie zal de focus in eerste instantie liggen op het consolideren van ICT- en administratieve operaties. Dit moet op korte termijn resulteren in een kostenbesparing van ongeveer $50 miljoen. Het management ziet ook kansen voor cross-selling van Worldspans ICT-producten aan Travelports wereldwijde klanten en leveranciers.

Met de voorgestelde transactie wordt Worldspan gewaardeerd op 1,4 miljard dollar. Tegelijkertijd met de uitvoering van de fusieovereenkomst heeft Worldspan een herfinancieringsplan afgerond. Als onderdeel hiervan heeft Travelport 125 miljoen dollar aan Worldspan uitgeleend, in ruil voor betaling in natura. Travelport heeft deze lening via cash gefinancierd. Daarnaast heeft een van Travelports moederbedrijven nog eens 125 miljoen dollar aan Worldspan geleend, in ruil voor betaling in natura. De transactie is unaniem goedgekeurd door de raden van bestuur en belangrijkste aandeelhouders van beide bedrijven, maar realisatie van de transactie blijft afhankelijk van de gangbare voorwaarden waaronder de goedkeuring van de regelgevende instanties.
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen