AirAsia maatschappij met roots in Maleisië

28 december 2014 - 8:56 | Door: 
onze redactie

DRIEBERGEN - Prijsvechter AirAsia is een relatief jonge luchtvaartmaatschappij die werd opgericht in 1993 als staatsbedrijf in Maleisië. In december 2001 werd de zwaar verlieslijdende maatschappij verkocht aan ondernemer Tony Fernandes, een voormalige regionale onderdirecteur van Warner Music Group. Fernandes kreeg de maatschappij wel aan de praat.

Een jaar later maakte de maatschappij winst en maakte een snelle groei door, wat leidde tot mega-vliegtuigorders bij Airbus en sterke uitbreiding binnen de regio. De maatschappij ging in de regio nadrukkelijk de concurrentie aan met Malaysia Airlines en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de neergang van de ongelukkige home carrier van Maleisië.

Airbus A320
Twee jaar na de overname door de mediagenieke Tony Fernandes opende AirAsia een tweede hub op Senai Airport in Singapore en startte de eerste internationale vlucht naar Bangkok. De maatschappij groeide door in de regio met een vloot die alleen bestond uit Airbus-A320 vliegtuigen.

De maatschappij deelde zichzelf op in nieuwe lokale maatschappijen in de verschillende Aziatische landen en ging samenwerkingsverbanden aan met lokale maatschappijen om de uitbreiding te versnellen. De maatschappij is op dit moment acief in Thailand, Indonesië, Maleisië, India, de Filipijnen en Japan. De vluchtcodes van de verschillende onderdelen zijn: AirAsia Malaysia (AK), Thai AirAsia (FD), Indonesia AIrAsia (QZ), AirAsia X (D7), Philippines AirAsia (PQ),  AirAsia Zest (Z2), Thai AirAsia X (XJ), AirAsia India (I5).

Richard Branson
In 2007 startte de maatschappij ook een intercontinentale tak onder de naam AirAsia X. Voor deze operatie bestelde Fernandes A330-300's. Op dat moment nam ook de de Virgin Group van de Engelse miljardair Richard Branson een aandeel in de nieuwe Maleisische long-haul carrier. Op dit moment vliegt AirAsia X met twintig vliegtuigen, waarvan achttien A330's en twee A340's. De viermotorige A340's zullen tegen die tijd zijn uitgefaseerd.

A330neo
AirAsia X heeft op 15 december een order voor 55 A330neo-vliegtuigen van Airbus bezegeld. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van 15,2 miljard dollar (12,2 miljard euro), op basis van catalogusprijzen. AirAsia X en Airbus bereikten afgelopen zomer op de luchtvaartshow bij het Britse Farnborough al een voorlopige overeenkomst. In Farnborough werd nog gemeld dat er een order voor vijftig toestellen was geplaatst; dat blijken er vijf maanden later vijf meer te zijn. De A330neo is een zuinigere versie van de A330, het best verkochte langeafstandstoestel van Airbus, die vanaf 2018 leverbaar moet zijn. Het toestel wordt aanzienlijk zuiniger dankzij aangepaste vleugels en nieuwe motoren.

AirAsia X liet verder weten dat met Rolls-Royce een overeenkomst is getekend om de A330neo's uit te rusten met vliegtuigmotoren van het type Trent 7000.

De nieuwe Airbussen moeten AirAsia X in staat stellen het aantal langeafstandsvluchten uit te breiden. De longhaul-afdeling heeft plannen om ook weer naar Europa te gaan vliegen, nadat eerder routes van Kuala Lumpur naar Londen en Parijs niet aan de verwachtingen voldeden. "Iedere airline die naar Europa vliegt heeft het moeilijk vanwege drie grote olifanten: Etihad, Qatar en Emirates", aldus Fernandes.

Rampjaar
Voor Maleisië is 2014 een rampjaar geworden. Dit jaar verdween al een toestel van Malaysia Airlines (MH370) en in juli werd een Boeing 777 (MH17) boven Oekraïne neergeschoten.

Klik hier om alle nieuws over AirAsia van de afgelopen jaren te lezen.

Bekijk hieronder een video over de werkwijze van AirAsia

Dossier: 
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen