Begin november kondigde het kabinet extra coronamaatregelen aan voor de duur van twee weken. Het advies om geen vakantie of familiebezoek naar het buitenland te plannen geldt echter tot half januari. Voor de reisbranche dus een veel langere lockdown. Op overheidswebsites staat trouwens: geen reizen “deze winter”. Dan zijn we dus tot eind maart 2021 de sigaar. Een vakantie naar Curaçao of Bonaire mag overigens weer wel. Van touroperators die tóch vakanties uitvoerden naar de veilige (want gele) Canarische Eilanden werd schande gesproken.
Ik denk dat de eilanden zich eerder zorgen moeten maken over vakantiegangers uit het (diep oranje) Nederland. Zonder beperkingen kun je overigens nog naar diep oranje bestemmingen binnen en buiten Europa vliegen, mits je vindt dat het noodzakelijk is. Er zijn dagelijkse vluchten op bijvoorbeeld (oranje) bestemmingen als Barcelona en Alicante. Of dit nu (nood)zakelijke bestemmingen zijn... Niemand gaat je dat overigens vragen, en getest wordt je bij terugkomst ook niet. Dat heeft de overheid wel in augustus een paar weken op Schiphol gedaan, maar die proef is begin september weer gestopt.
Eerlijk gezegd snap ik er geen pepernoot meer van. De maatregelen van begin november kwamen uit de lucht vallen, zijn innerlijk tegenstrijdig, en een duidelijke plan voor na half januari ontbreekt. Rutte beargumenteerde het advies om niet te reizen naar gele gebieden met het argument “je bent op vakantie, wat losser, je gaat naar de nachtclub, maar dat kan nu even niet”. Met zo’n redenatie kunnen we de zomer 2021 ook wel ons buik schrijven. Het miskent ook de maatregelen die bijvoorbeeld in Spanje, Griekenland, maar ook in de wintersportgebieden van Frankrijk en Oostenrijk zijn genomen. Dat in maart ieder land zijn eigen maatregelen nam, begrijp ik nog wel, maar we zijn inmiddels acht maanden verder en nog steeds is er qua maatregelen en reisadvisering amper een Europese lijn te trekken. Voor de reisbranche is dat dodelijk. Wat bovenal ontbreekt is een duidelijk perspectief, een roadmap onder welke voorwaarden reizen wél mogelijk is.
Schiphol-topman Dick Benschop heeft begin september in een brief aan minister Hugo de Jonge klip en klaar aangegeven hoe het wél kan. Kern van zijn plan is een uniform EU-risicobeoordelingssysteem en een gecoördineerde teststrategie. Alle passagiers, vertrekkend uit risicogebieden ondergaan daarbij een coronatest en mogen alleen reizen bij een negatief testresultaat. Alle passagiers vullen tevens een passenger location card in, zodat bij problemen snel maatregelen kunnen worden genomen.
Het vergt uiteraard een forse investering in (snel)testen. Testcapaciteit was tot voor kort een bottleneck, maar dat kun je niet blijven roepen. Ik denk dat de reis- en luchtvaartsector best bereid is bij te dragen, mits er dan daadwerkelijk gereisd kan worden. Ook voor de overheid is dat goedkoper dan miljarden pompen in stilstaande vliegtuigen en duizenden reisbranchemedewerkers zonder werk. Ook de Nederlandse vakantieganger zal het kabinet dankbaar zijn. Alles wat leuk is, is namelijk dicht. Velen zitten al acht maanden opgehokt thuis, de hele dag te Zoomen. Die willen graag even op vakantie. En dat is echt geen schande.
Walter Schut
Adjunct-directeur ANVR
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee. Of klik hier om het magazine te bestellen.