Nieuwe jaardienstregeling NS zondag van start: minder treinen, meer zitplaatsen

6 december 2022 - 11:34 | Door: 
onze redactie
| Foto: Nederlandse Spoorwegen

UTRECHT - NS start zondag met de nieuwe dienstregeling van 2023. Hoewel er 13 procent minder treinen gaan rijden ten opzichte van de oorspronkelijke dienstregeling van 2022 (waar door al het schrappen als gevolg van personeelstekort al niet veel meer van over is), heeft het spoorwegbedrijf toch ook goed nieuws: een derde van de treinen wordt verlengd.

De NS gaat in de dienstregeling 2023 met name in de drukke weekenden langere treinen rijden. In het weekend komen er hierdoor 85.000 zitplaatsen bij, zo’n 10 procent meer. Op werkdagen komen er 13.000 stoelen bij, met in de spits 4,5 procent meer zitplaatsen. In totaal kunnen reizigers op gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen rekenen dan nu het geval is. 

Let wel: dit is in vergelijking met nu. Maar in vergelijking met de oorspronkelijke dienstregeling van 2022, die in december 2021 van start ging, is er geen toename van het aantal zitplaatsen. Sinds het voorjaar zijn er echter veel treinseries geschrapt door het enorme tekort aan machinisten en conducteurs. In de nieuwe dienstregeling worden de meeste uitsnijdingen doorgezet.

Toch verandert er wel het een en ander volgende week, los van de inzet van de langere treinen: zo gaat de Intercity Direct niet meer naar Breda rijden. Reizigers uit de Brabantse stad kunnen daardoor alleen nog met de IC Brussel, die één keer per uur rijdt, rechtstreeks naar Schiphol en Amsterdam reizen. De rest van het uur moeten ze overstappen in Rotterdam.

Daar staat tegenover dat er tussen Amsterdam en Eindhoven weer elke tien minuten een Intercity gaat rijden. Op de andere zogeheten ETMET-trajecten (Elke Tien Minuten Een Trein), zoals Rotterdam – Den Haag – Schiphol en Schiphol – Utrecht – Arnhem, blijft de dienstregeling uitgedund en rijdt er dus elk kwartier een Intercity in plaats van elke tien minuten.

Andere wijzigingen ten opzichte van deze week, zijn onder andere dat er in Noord-Brabant in het weekend en in de avonduren nog maar één Sprinter per uur gaat rijden, in plaats van twee, en dat het aantal Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Amsterdam in het weekend en ’s avonds na 20 uur (in plaats van na 22 uur) van vijf naar drie per uur gaat.

 

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen