De NS weet nog niet of bij de start van de nieuwe dienstregeling in december de toeslag op de Intercity Direct komt te vervallen. Het spoorwegbedrijf verwacht daar later dit jaar duidelijkheid over te kunnen geven, zo zegt een woordvoerder tegen deze site.
Voor de snelle Intercity Direct, die onder andere veel door luchtvaartpersoneel gebruikt wordt, moet nu nog tussen Rotterdam en Schiphol een toeslag betaald worden. Die toeslag is 2,90 euro tijdens de spits, en 1,74 euro daarbuiten.
Om dat extra bedrag te betalen staan er speciale toeslagzuilen op Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda, de vier stations waar de Intercity Direct stopt. Daarnaast kunnen reizigers een toeslagabonnement nemen.
Nieuwe dienstregeling
In de nieuwe dienstregeling 2025, die in december dit jaar van start gaat, gaat de treinenloop op de hogesnelheidslijn drastisch op de schop. De Intercity Direct zal vanuit Rotterdam via Schiphol richting Lelystad en Amersfoort gaan rijden, in plaats van naar Amsterdam Centraal.
Zo krijgen veel meer steden een directe verbinding over de hogesnelheidslijn met Rotterdam (en Breda). Dat zorgt echter ook voor logistieke uitdagingen: als de NS besluit om de Intercity Direct-toeslag te handhaven, moeten er op veel meer stations toeslagpaaltjes komen.
De Intercity Direct gaat dan namelijk ook op Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort Centraal, Amersfoort Schothorst, Almere Centrum, Almere Buiten en Lelystad Centrum stoppen. Naar Amsterdam Centraal gaat ter vervanging de Airport Sprinter rijden.
Op de langere termijn – nog niet volgend jaar, maar waarschijnlijk in 2026 - wil de NS de Intercity Direct zelfs doortrekken naar Groningen, Leeuwarden en Enschede, waardoor er op nog veel meer stations toeslagzuilen moeten komen.
Bovendien verliezen veel steden hun rechtstreekse verbinding over het reguliere spoor met Rotterdam (zo gaan er vanaf eind dit jaar alleen nog via de hogesnelheidslijn directe treinen van Rotterdam naar Amersfoort), waardoor reizigers dan verplicht toeslag moeten betalen als ze niet willen overstappen. Het is de vraag hoe klantvriendelijk dat is.
Het lijkt daarmee logisch om de toeslag af te schaffen, maar dat kost natuurlijk wel veel geld. En het kan ook nadelig zijn voor het comfort: de treinen worden dan nog drukker, terwijl ze in de spits nu al erg vol zijn. Daarnaast gaat in de nieuwe dienstregeling het aantal IC Direct-treinen tussen Schiphol en Rotterdam omlaag van vijf naar vier per uur, al wil de NS wel langere composities inzetten.
Het spoorwegbedrijf staat dus voor een dilemma en kan er nu nog niet veel over zeggen, maar belooft later dit jaar duidelijk te maken wat er met de toeslag gaat gebeuren. “Dan zullen we uiteraard reizigers hier tijdig over informeren”, aldus de woordvoerder.