Kandidaat Jan Achterveld

Naam: Jan Achterveld
Functie: Senior Commodity Lead Commercial & Services
Werkzaam bij: VodafoneZiggo
Website: www.vodafoneziggo.nl

Jan Achterveld

 

Het verkiezingsthema voor 2018 is 'De veranderende samenwerking in de keten.'

Door allerlei ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld General Data Protection Regulation (GDRP) en de New Distribution Capability (NDC), die flinke impact hebben op het zakelijk reizen, moet er door de Corporate Travel Professional (CTP) op een andere manier worden samengewerkt met stakeholders in de keten (leveranciers, TMC, GDS, Reiziger).

Namens de vakjury zijn aan de genomineerden een aantal verdiepingsvragen met betrekking tot dit thema voorgelegd die (deels) zijn opgenomen in dit online profiel.

Hierbij de antwoorden van Jan Achterveld op onderstaande vragen en een persoonlijke noot van Jan:

Wat zie jij als belangrijkste verandering(en) in de samenwerking met de stakeholders in de keten? En wat voor impact heeft dat op jouw rol?

Dit hangt sterk af van de organisatie waar de Travel Professional werkzaam is en de mate van volwassenheid van deze organisatie in haar reisbeleid en de ondersteuning van de reizigers. Dit is namelijk het begin van de (reis)keten en daarmee de schakel naar de externe partners.

De externe partners, waarin de Travel Agent de belangrijkste is, vormen hierin een onmisbaar geheel. Vanuit mijn rol in samenwerking met (voornamelijk) de Travel Agent en andere partners wordt het meer een verbinding zoekende rol. Proberen om samen het optimale voor de reiziger en daarmee voor de organisatie neer te zetten.

Verschuiven van offline naar online en de controle op het proces. Waarbij de Privacy, voor zover mogelijk, in de keten gewaarborgd blijft. Men ontkomt er niet aan om hierover met de partners afspraken te maken.

Als Corporate Travel Professional volg je de ontwikkelingen rondom NDC natuurlijk op de voet. Hoe kijk jij naar NDC vanuit:

  • Je bedrijf/organisatie – invloed op beleid en duty of care?

Vanuit de beleidsmatige kant zal de organisatie vooralsnog geen strikt beleid formuleren en toepassen, maar kijken in hoeverre dit vanuit historie dit gevolgen heeft voor een eventuele kostenstijging. Duty of Care is in de keten verankerd vanuit de organisatie en haar partners.

  • Je reizigers – gaan zij in op aanbod extra diensten, zijn er richtlijnen?

Wij proberen zoveel mogelijk te vatten binnen de restricties van de online boekingsmogelijkheden en het uitgezette reisbeleid van onze organisatie. Veel van onze vluchten zijn eendaagse reisbewegingen over korte afstand (bijv. Amsterdam – Londen of Amsterdam – Frankfurt) waarbij de beperkingen van NDC niet van toepassing zijn.

Persoonlijke noot:

Ooit na het behalen van het diploma Middelbare Hotelschool in de gastvrijheidsbranche gerold. Vanuit het reguliere hotel- en restaurantwezen, de bedrijfs- en commerciële catering en consultancy beland in het fascinerende inkopersland. Een sterke relatie in mijn inkoopdomein naar gastvrijheid (Facilities, Events en Travel) blijft de linking pin naar mijn oude opleiding danwel professie.

Ik ben daarom, als een indirect geschoolde travel professional, vereerd om voor een 3e keer vanuit de (supplier)branche genomineerd te zijn als Travel Professional. Dat alleen is al een waardering op zichzelf.
 

Stem op deze genomineerde


 

Copyright Reismedia BV 2020