'Periode van aanhoudende groei voor reisindustrie'

4 april 2014 - 18:19

HOOFDDORP - De wereldwijde reisindustrie maakt zich op voor een periode van aanhoudende groei in de komende tien jaar. Dit staat in een rapport over mondiale reistrends dat vrijdag werd gepresenteerd. Het rapport is geschreven door het gerenommeerde onderzoeksinstituut Oxford Economics, in opdracht van global distribution system Amadeus.

De studie met de titel 'Shaping the Future of Travel: Macro trends driving industry' growth over the next decade voorspelt optimistische macro-economische vooruitzichten voor het mondiale reizen in de komende tien jaar.

“Volgens de voorspellingen breekt een nieuw gouden tijdperk aan wat betreft reizen, wat goed nieuws zal zijn voor vele branchesegmenten die nog maar net uit de recessie komen", zegt Holger Taubmann, SVP Distribution bij Amadeus. "Zoals de complexiteiten in de zakelijke reismarkt duidelijk aantonen, zal de groei echter verre van gelijkmatig verdeeld zijn en zullen er waarschijnlijk zowel winnaars als verliezers zijn."

De groei wordt gedeeltelijk aangestuurd door het aandeel van China in wereldwijde uitgaande reizen, dat in 2023 twintig procent zal bereiken. De branche zal naar verwachting het wereldwijde BBP met ongeveer 2 procent overtreffen door met 5,4 procent per jaar te groeien. Bovendien is het wereldwijde reizen nu ingesteld om in een aanzienlijk sneller tempo te groeien dan tijdens de financiële crisis, toen de groei beperkt bleef tot 4,1 procent per jaar.

Koppositie
Tegelijkertijd leidt de toename van uitgaande reizen in China, wat in 2005 nog slechts met 1 procent groeide, er dit jaar toe de koppositie van de Verenigde Staten over te nemen op het gebied van buitenlandse reizen. Naar verwachting zal het aantal Chinese huishoudens dat zich een overzeese reis kan veroorloven in de komende tien jaar meer dan verdubbelen tot 220 miljoen.

China zal in 2017 ook zijn uitgegroeid tot grootste binnenlandse reismarkt, grotendeels gedreven door het snel stijgende BBP, stijgende werkgelegenheid en hogere consumentenbestedingen. Aandere grote opkomende markten als Rusland, Brazilië, India, Indonesië en Turkije zullen de komende tien jaar gemiddeld ook meer dan vijf procent per jaar zullen groeien.

Van onze redactie

25-04-2024, 13:14
Finnair A350
09-04-2024, 12:34
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen