
Een Belgisch-Nederlands team, bestaande uit Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA en Stramien CV, ontwerpt de vernieuwing van Brussels Airport. In samenwerking met de luchthaven zorgen zij voor het architectonisch design, de engineering en het landschapsontwerp. Volgens het team is er daarbij veel aandacht voor de passagiersbeleving.
De komende jaren investeert Brussels Airport fors in haar luchthaveninfrastructuur. Met een nieuwe intermodale hub, uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, een nieuw hotel en groene boulevard met park wil Brussels Airport ruimte creëren om de verwachte passagiersgroei op te vangen en de passagiersbeleving verbeteren. Met inmiddels 65.000 tot 85.000 reizigers per dag loopt de huidige terminal tegen zijn grenzen aan.
Centraal in het plan komt de intermodale hub, waarin alle verkeersmodi verticaal gestapeld worden. Het centrale stijgpunt vormt een nieuwe verbinding met het treinstation, een vernieuwd centraal busstation, een ruime fietsstalling en een vernieuwde taxizone. Ook de toekomstige luchthaventram krijgt er zijn eindstation.
De vertrek- en aankomsthal wordt uitgebreid en aangepast om zowel de (toekomstige) doorstroom te faciliteren als de beleving te verbeteren. Vertrekkende reizigers worden ontvangen in een overzichtelijke vertrekhal. Door de volledig glazen gevel krijgen zij een spectaculair zicht op de start- en landingsbaan.
Verder komt er naast de terminal een nieuw viersterrenhotel met meer dan 300 kamers, om reizigers meer overnachtingsmogelijkheden te bieden direct bij de luchthaven. Ook wordt de buitenruimte rond terminal sterk vergroend, met hoofdzakelijk inheemse soorten.
De werkzaamheden voor de intermodale hub, terminal en hotel starten op zijn vroegst in de tweede helft van 2026. De gebouwen worden gefaseerd opgeleverd. Uiterlijk in 2032 moet alles klaar zijn.