
De door vakbonden FNV en CNV aangekondigde staking van het grondpersoneel bij KLM mag woensdag onder voorwaarden doorgaan. Dat heeft de kortgedingrechter in Haarlem beslist. Als voorwaarde stelt de rechter dat de bonden zorgen voor een minimale bezetting, zodat ook tijdens de staking nog wel vliegtuigen van enkele andere maatschappijen dan KLM kunnen worden afgehandeld. Dat gaat onder meer om toestellen van het Amerikaanse Delta en Air France.
Het betreft de vierde woensdag op rij dat het KLM-grondpersoneel wil staken. FNV-bestuurder John van Dorland laat weten dat de bond de staking wil doorzetten. Over de uitspraak van de rechter moet binnen de vakbond nog worden gepraat, maar Van Dorland denkt dat het moet lukken om KLM maandag uiterlijk 12.00 uur de nodige toezeggingen te doen. Dat is de deadline die de rechter hiervoor heeft gesteld.
Delta
KLM wilde de actie vorige week door de rechter laten verbieden omdat de bonden, anders dan bij de laatste staking, niet meteen beloofden dat stakers nog wel vliegtuigen van Delta zouden afhandelen. Bij de vorige staking deden ze dit nog wel. Maar de bonden ergerden zich er toen aan dat KLM dit werk door stakers liet doen, terwijl volgens de bonden eerst gekeken had moeten worden of er werkwillenden waren die de Delta-afhandeling op zich konden nemen.
Tijdens de zitting vrijdag verzwakte KLM haar eis al. De actie zou ook wat KLM betreft kunnen doorgaan, maar alleen als de bonden zouden instemmen met de Delta-toezegging. Dat laatste was ook volgens Schiphol cruciaal. Schiphol vreest anders situaties waarin passagiers lang in vliegtuigen vast komen te zitten.
Stekker eruit
Delta en Air France maakten maandagochtend duidelijk dat ze een nieuwe afhandelaar zoeken voor de grondafhandeling Schiphol. KLM zegt geïnformeerd te zijn door de luchtvaartmaatschappijen dat zij op zoek gaan naar een andere afhandelingspartner voor hun activiteiten.
Volgens KLM hebben die stakingen eraan bijgedragen dat Air France en Delta nu besluiten om voor een andere grondafhandelaar te kiezen. "Dat heeft er zeker mee te maken", stelt een woordvoerster.
De bonden spreken dat laatste tegen. "Dit moet al langer spelen." Volgens CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah spelen er al maanden "performanceproblemen" bij de afhandeling van vliegtuigen van Air France en Delta. FNV-bestuurder John van Dorland denkt dat het Delta en Air France vooral om de prijs te doen is. "Ze zoeken gewoon naar de goedkoopste afhandelaar."