
De NS heeft bij de Zwitserse fabrikant Stadler een order geplaatst voor 36 nieuwe Flirt Flex-treinstellen, met een totale waarde van ruim 400 miljoen euro. De eerste stellen moeten in 2030 op het Nederlandse spoor verschijnen.
De nieuwe treinen bieden gezamenlijk capaciteit voor ongeveer 8.000 reizigers. NS houdt daarnaast de optie open om de bestelling verder uit te breiden, onder meer met het oog op mogelijke inzet op verbindingen richting Duitsland en België.
Meer flexibiliteit
De Flirt Flex kan zowel als sprinter als intercity worden ingezet. Volgens NS zorgt dit voor meer flexibiliteit in de operatie. In tegenstelling tot de huidige sprinters worden de nieuwe treinstellen weer voorzien van het klassieke geel-blauwe uiterlijk.
Investeringen in nieuw materieel
“Geel-blauwe treinen horen al decennialang bij Nederland en dat houden we graag zo”, zegt president-directeur Wouter Koolmees. “Daarom hebben we de afgelopen jaren miljarden euro's geïnvesteerd in nieuw materieel, zodat reizigers ook over dertig jaar kunnen rekenen op een moderne, betrouwbare en duurzame treinreis.”
Met de introductie van de Flirt Flex groeit de NS-vloot de komende jaren naar 205 nieuwe treinen. Naast de nieuwste order zet NS ook 60 dubbeldekkers van het type DDNG en 109 intercitytreinen van het type ICNG in.








































































