
Tot en met 11 december loopt op Schiphol een pilot met Axi, een AI-gestuurde tablet van Axxicom Airport Caddy, die passagiers wegwijs maakt op de luchthaven.
De tablet, uitgerust met spraakfunctionaliteit, staat in vertrekhal 1 en kan tijdens de pilot meerdere talen spreken. De technologie is bovendien voorzien van de mogelijkheid om naar nog meer talen uit te breiden. Reizigers kunnen Axi onder meer vragen stellen over de vertrektijd van hun vlucht of de locatie van hun gate.
Volgens Axxicom is de AI-assistent vooral een uitkomst voor oudere passagiers, mensen met autisme die gevoelig zijn voor prikkels, en reizigers met een taalbarrière.
“We zien dat een grote groep reizigers met een assistentiebehoefte niet altijd een persoonlijke begeleider nodig heeft, maar tijdens drukke momenten op de luchthaven wél graag snel op weg geholpen wordt,” zegt Vincent Kas, Managing Director van Axxicom Airport Caddy. “Axi kan daarbij ondersteunen door eenvoudig informatie te geven en stress te verminderen.”








































































