European Sleeper breidt netwerk uit met nachttrein naar Zwitserland en Milaan

Foto (c) European Sleeper
10 december 2025 - 16:27 | Door: 
Kim van den Berg
| Foto: European Sleeper

European Sleeper krijgt er een nieuwe verbinding bij naar Zwitserland en Milaan. Deze zal vanaf juni 2026 van start gaan. Zakenreisnieuws.nl sprak met Chris Engelsman, medeoprichter van European Sleeper, over deze uitbreiding. Volgens hem is er al lange tijd grote vraag naar een nachttrein richting het zuiden. “Er is daar enorme behoefte aan en ook een duidelijk gebrek aan verbindingen, dus dit is een cruciale stap”, zegt Engelsman.

De eerste nachttrein vertrekt op donderdag 18 juni 2026 vanuit zowel Brussel als Amsterdam. De trein rijdt drie keer per week en zal onderweg stoppen in steden als Keulen, Bern, Brig en Stresa, aan het Lago Maggiore. European Sleeper verwacht doorgaande rijtuigen vanuit beide vertrekpunten.

Strategische noord-zuidcorridor
Volgens Engelsman creëert deze nieuwe route een belangrijke noord-zuidcorridor in Europa. De verbinding bedient zowel leisure- als zakenreizigers en koppelt economisch belangrijke regio’s aan elkaar.

Dankzij de aansluitingen in Brussel (Londen), Keulen (Hamburg en Berlijn), Bern (Zürich en Genève) en Milaan (Venetië, Florence en Rome) krijgt de nachttrein een breed bereik. “Italië is als vakantiebestemming erg populair. Naast Milaan als citytrip kun je ook veel andere steden via het treinnetwerk bereiken. Het is dus een logische stap”, zegt Engelsman.

Aparte treindelen voor Amsterdam en Brussel
Om aantrekkelijke vertrektijden in Amsterdam, Brussel en Keulen te realiseren, wordt de trein in West-Duitsland opgesplitst in twee delen die later worden gecombineerd of gesplitst. “Het betrekken van alle drie de steden is cruciaal voor het succes van de route”, zegt Engelsman.

De vertrekavonden vanuit Amsterdam en Brussel zijn gepland op maandag, donderdag en zaterdag, met aankomst in Zwitserland en Milaan de volgende ochtend. De terugreis vertrekt ‘s nachts op woensdag, vrijdag en zondag. De definitieve dienstregeling wordt nog afgestemd met de betrokken infrastructuurbeheerders.

Ticketverkoop en comfortniveaus
De verkoop voor de route Amsterdam/Brussel–Milaan start naar verwachting in januari of februari 2026. De trein biedt dezelfde comfortniveaus als bestaande European Sleeper-diensten, waardoor zowel prijsbewuste reizigers als klanten die meer comfort zoeken de trein kunnen boeken.

Toekomstplannen.
De lancering van de nieuwe Milaan-verbinding betekent dat de geplande nachttrein naar Barcelona in 2026 nog niet van start kan. “De verbinding naar Barcelona is rail technisch net iets ingewikkelder, vooral door grenstrajecten tussen Spanje en Frankrijk. Het duurt nog zo’n jaar om dit goed te regelen. Daarom starten we nu eerst met Milaan: makkelijker en met meer zekerheid”, legt Engelsman uit.

“We werken actief aan de Spaanse route, met de hoop deze zo snel mogelijk te kunnen openen. Een andere toekomstige uitbreiding die we graag zouden willen is Scandinavië. Dat zijn de volgende stappen”, aldus Engelsman.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen