Voor overleg met één van mijn klanten, moest ik een dag naar Vilnius. Er is geen dagrand verbinding vanaf Amsterdam naar Vilnius mogelijk en dus vertrok ik de avond ervoor naar Schiphol. Mijn vlucht TE0465 met FlyLal, de maatschappij van Litouwen, zou om 20:10 vanaf Schiphol vertrekken. Met de tram naar het treinstation om er daar achter te komen dat er door een storing geen treinen naar Schiphol reden. Daarom maar wat mensen met koffers aangesproken om een taxi naar Schiphol te delen en al snel zat ik in een mooie Mercedes onderweg naar de luchthaven.
De FlyLal vluchten worden in codeshare met de KLM uitgevoerd. Het is niet mogelijk om via de KLM website tickets te boeken voor de vlucht: alleen als er een overstap gemaakt wordt in Amsterdam kan je rechtstreeks bij de KLM tickets kopen. Gelukkig kan je via de website van FlyLal elektronische tickets kopen, die zelfs in de goedkoopste klasse voor 30 euro wijzigbaar zijn. Nadeel is dat je geen gebruik kan maken van inchecken via internet, maar op Schiphol van een KLM kiosk of balie gebruik moet maken. Er stond gelukkig geen rij bij de Elite balies en dus had ik binnen 5 minuten mijn boarding pas. Wat me opviel was dat de vertrek gate D06 zou zijn, de "bussen gate". Nog even snel naar een KLM balie om mijn Ambermiles membership number (omdat ik geen KLM ticket heb voor deze vlucht, kan ik geen Flying Blue punten sparen) te laten registreren, want dat lukte niet via de Kios. Fantastisch programma van FlyLal overigens: slechts drie vluchten volstaan voor een gratis upgrade naar Business Class.
Met behulp van de Privium pas werd de rij bij de ingang van D pier omzeild. Daarna op het gemakje naar gate D06 waar geen rij stond en dus was de verplichte security check ook snel weer achter de rug. Na 10 minuten begonnen het boarden en een bus zou ons naar het toestel brengen. Nadat we even moesten wachten op wat late passagiers, vertrekken we ruim om tijd naar het toestel.
Bij aankomst bij het toestel, begreep ik waarom we vanaf gate D06 vertrokken: in plaats van de verwachte 737-500, stond er een Saab2000 klaar. De snelste turboprop ter wereld, maar Vilnius is zelfs met een 737 ruim 2,5 uur vliegen. Dit ging een late avond worden. Het toestel zal voor ongeveer de helft vol. Gelukkig vertrokken we vanaf de Kaagbaan en na 5 minuten taxiën stegen we al op.
FlyLal biedt op zijn vluchten in Economy alleen betaalde service aan. Ik kocht een flesje water en een biertje voor een zeer schappelijke prijs. Promoot Heineken dit jaar Extra Koud bier, FlyLal doet een gooi met Extra Lauw bier. Niet echt lekker.
De Saab2000 is een behoorlijk comfortabel toestel, voor een turboprop. Het geluid van de propellers blijft helaas wel de hele vlucht nadrukkelijk aanwezig. De stoelopstelling is 1-2, met een krap gangpad. Ondanks het geluid, viel ik lekker in slaap en werd bij het inzetten van de daling weer wakker. Een blik op de klok wees uit dat we toen al bijna 3 uur aan het vliegen waren. Een kwartiertje later stonden we aan de grond en 10 minuten later zat ik in de taxi onderweg naar mijn hotel.
Ik geef deze vlucht een 6,5 en dat komt voornamelijk door het gebruikte toestel. Voor langere vluchten heeft een straalvliegtuig toch wel mijn voorkeur, omdat die je gewoon een stuk sneller van A naar B brengt. KLM vliegt op routes langer dan 500km niet met een prop, kennelijk gaat dat niet op voor de codeshare vluchten. Het lauwe bier heeft ze ook een punt gekost.
M. de Neef
De FlyLal vluchten worden in codeshare met de KLM uitgevoerd. Het is niet mogelijk om via de KLM website tickets te boeken voor de vlucht: alleen als er een overstap gemaakt wordt in Amsterdam kan je rechtstreeks bij de KLM tickets kopen. Gelukkig kan je via de website van FlyLal elektronische tickets kopen, die zelfs in de goedkoopste klasse voor 30 euro wijzigbaar zijn. Nadeel is dat je geen gebruik kan maken van inchecken via internet, maar op Schiphol van een KLM kiosk of balie gebruik moet maken. Er stond gelukkig geen rij bij de Elite balies en dus had ik binnen 5 minuten mijn boarding pas. Wat me opviel was dat de vertrek gate D06 zou zijn, de "bussen gate". Nog even snel naar een KLM balie om mijn Ambermiles membership number (omdat ik geen KLM ticket heb voor deze vlucht, kan ik geen Flying Blue punten sparen) te laten registreren, want dat lukte niet via de Kios. Fantastisch programma van FlyLal overigens: slechts drie vluchten volstaan voor een gratis upgrade naar Business Class.
Met behulp van de Privium pas werd de rij bij de ingang van D pier omzeild. Daarna op het gemakje naar gate D06 waar geen rij stond en dus was de verplichte security check ook snel weer achter de rug. Na 10 minuten begonnen het boarden en een bus zou ons naar het toestel brengen. Nadat we even moesten wachten op wat late passagiers, vertrekken we ruim om tijd naar het toestel.
Bij aankomst bij het toestel, begreep ik waarom we vanaf gate D06 vertrokken: in plaats van de verwachte 737-500, stond er een Saab2000 klaar. De snelste turboprop ter wereld, maar Vilnius is zelfs met een 737 ruim 2,5 uur vliegen. Dit ging een late avond worden. Het toestel zal voor ongeveer de helft vol. Gelukkig vertrokken we vanaf de Kaagbaan en na 5 minuten taxiën stegen we al op.
FlyLal biedt op zijn vluchten in Economy alleen betaalde service aan. Ik kocht een flesje water en een biertje voor een zeer schappelijke prijs. Promoot Heineken dit jaar Extra Koud bier, FlyLal doet een gooi met Extra Lauw bier. Niet echt lekker.
De Saab2000 is een behoorlijk comfortabel toestel, voor een turboprop. Het geluid van de propellers blijft helaas wel de hele vlucht nadrukkelijk aanwezig. De stoelopstelling is 1-2, met een krap gangpad. Ondanks het geluid, viel ik lekker in slaap en werd bij het inzetten van de daling weer wakker. Een blik op de klok wees uit dat we toen al bijna 3 uur aan het vliegen waren. Een kwartiertje later stonden we aan de grond en 10 minuten later zat ik in de taxi onderweg naar mijn hotel.
Ik geef deze vlucht een 6,5 en dat komt voornamelijk door het gebruikte toestel. Voor langere vluchten heeft een straalvliegtuig toch wel mijn voorkeur, omdat die je gewoon een stuk sneller van A naar B brengt. KLM vliegt op routes langer dan 500km niet met een prop, kennelijk gaat dat niet op voor de codeshare vluchten. Het lauwe bier heeft ze ook een punt gekost.
M. de Neef