Vanaf november alleen nog ICE-treinen tussen Nederland en Duitsland

ICE Amersfoort
30 oktober 2025 - 20:31 | Door: 
Sander Lamers
| Foto: Reismedia

Vanaf zaterdag 1 november rijden op het traject Amsterdam – Berlijn uitsluitend nog ICE-treinen. Daarmee komt een einde aan het tijdperk van de oude IC Berlijn-treinen, die sinds 2002 op het traject reden. Reizigers gaan volgens NS het verschil duidelijk merken.

De ICE 3neo is het modernste treinstel in de vloot van Deutsche Bahn en vervangt stapsgewijs het flink verouderde IC-materieel. Sinds 18 oktober rijdt de trein al gedeeltelijk op het traject, en vanaf komend weekend neemt dit type de dienstregeling volledig over.

Het aantal ritten blijft gelijk: de trein verbindt Amsterdam, met tussenstops in Nederland en Duitsland, zeven keer per dag met Berlijn. De reistijd is iets minder dan zes uur.

Nieuwe trein, dezelfde route
Volgens NS is de vervanging hard nodig. De oude IC Berlijn, bestaande uit intercityrijtuigen die door een NS-locomotief werden voortgetrokken, was toe aan vervanging en kampte regelmatig met technische problemen, met vertragingen tot gevolg.

Aan de route zelf verandert niets. In Nederland stopt de ICE na Amsterdam in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland worden onder andere Rheine, Osnabrück, Bünde, Hannover, Berlijn-Spandau, Berlijn Hauptbahnhof en Berlijn Ostbahnhof aangedaan.

De bemanningswissel vindt voortaan plaats in Rheine in plaats van Bad Bentheim. Daar nemen Duitse en Nederlandse machinisten en conducteurs het van elkaar over.

Festiviteiten op Amersfoort Centraal
De ICE-ritten vanuit Nederland worden sinds 2024 (op de route van Amsterdam naar Frankfurt) uitgevoerd met de ICE 3neo, het nieuwste model van de snelle trein.

De feestelijke introductie van de ICE 3neo vond donderdagochtend plaats op Amersfoort Centraal, waar de trein om 10.04 uur arriveerde op het speciaal gereserveerde perron 4a. Het treinstel werd onthaald met applaus van de aanwezige genodigden en pers.

Op de voorzijde van de trein prijkte de tekst ‘25 jaar ICE naar Nederland’ - een verwijzing naar het jubileum van de eerste ICE-dienst tussen beide landen in 1998. Uit het raam van de stuurcabine hingen de Nederlandse en Duitse vlaggen.

Onder de sprekers waren Heike Luiten, directeur van NS International, de Amerfoortse wethouder Tyas Bijlholt (D66), marketingdirecteur Stephanie Berk van Deutsche Bahn, en Anja Czarnotte, consul-generaal van de Duitse ambassade in Nederland.

“Amersfoort is niet toevallig gekozen. Het is een belangrijk knooppunt in ons netwerk binnen Nederland en ook internationaal. Kijk maar naar de mooie verbinding naar Berlijn, die nu met de ICE uitgevoerd wordt, maar ook jaar en dag langs Amersfoort komt, de stad van de duurzame verbindingen”, zei Heike Luiten, directeur van NS International.

Tyas Bijlholt

Wethouder Tyas Bijlholt is blij met de komst van de ICE naar Amersfoort. Foto: Reismedia

Amersfoort als tussenstop
Dat de ICE een dagelijks stop in Amersfoort maakt, is van grote toegevoegde waarde voor de (toekomst van de) stad, sprak Bijlholt. “We willen onze kennis graag delen en gebruik maken van jullie ervaringen”, keek de wethouder vooruit.

“Zo zijn we niet alleen verbonden door deze verbinding, maar ook verbonden als steden onderling op het gebied van innovatiekracht. In Amersfoort hebben we een innovatiecentrum voor het spoor en in Berlijn ook, we hopen heel erg dat we dit verder kunnen versterken en de wisselwerking kunnen laten zien.”

ICE restaurant

De ICE 3neo heeft een boordrestaurant. Foto: Reismedia

Vernieuwd interieur
De ICE 3neo biedt meer comfort dan zijn voorganger. De trein biedt onder meer airconditioning, ruimere toiletten, een speelhoek voor kinderen en een vernieuwd bistrorestaurant. Tevens zijn de treinstellen voorzien van een gerenoveerde eerste en tweede klas. “We zijn trots op 25 jaar gezamenlijke verbindingen tussen Nederland en Duitsland”, zei Berk. “De ICE 3neo is onze modernste trein, met meer comfort en betrouwbaarheid voor reizigers.”

Tickets en toeslagen
De ticketstructuur blijft gelijk aan die van de oude IC Berlijn. Reizigers betalen voor een los ticket een toeslag van drie euro boven op de standaardritprijs. Wie beschikt over een NS-abonnement of studentenreisproduct, betaalt geen extra kosten. Datzelfde geldt voor Railrunnerkaartjes.
 

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen