Paul Grove: Doet de belevingsvlucht echt beleven?

29 mei 2018

Belevingsvlucht. Het is een vreemde benaming, wat valt er eigenlijk te beleven? De issue is dat er, aan de onder de vliegroutes wonende bevolking, een indruk wordt gegeven van het niveau van het lawaai. Is dat realistisch? Ik denk van niet.

Bij overlast gaat het niet over gemiddelden, maar over de extremen. Hoe stiller het ‘s avonds wordt en ‘s morgens na 06.00 uur nog is, hoe extremer het overkomt. Een Boeing 737, zonder belading, is zeker geen extreme situatie, de overlast zal dan ook wel meevallen. Straks vertrekken deze vliegtuigen vanaf de grond met bijna 20.000 kg meer aan boord. De start zal dan zijn met maximaal vermogen. De bochtstraal wordt bij een hoger gewicht, dus een hogere snelheid, groter. Vaste bochtstraal, ook zo’n idee uit de niet-vliegerij, heeft een veiligheidsrisico in zich, bij overtrekken en bij een uitvallende motor. Ik denk niet dat piloten daar voor in zijn.

Beter was een Boeing 737 met volle tanks en ook volle belading, dat is de situatie wanneer men gaat vliegen naar Griekenland, Israël, Egypte, Marokko en de Canarische eilanden, om maar een paar bestemmingen te noemen.

Nog beter was geweest om een Boeing 777 met volle belading te laten vliegen.

Want in mijn optiek wordt een ding steeds duidelijker, vliegveld Lelystad gaat door en wordt uiteindelijk een vrachtluchthaven. Dat geeft werkgelegenheid en kan Schiphol ontlasten.

Waar zouden de passagiers voor Lelystad Airport vandaan moeten komen? Natuurlijk, uit de Randstad. Ze moeten langs Schiphol rijden op weg naar Lelystad, leve het milieu!
Voor die paar vluchten per dag komt personeel naar Lelystad. Het langdurig laagvliegen, omvliegen en de nachtsluiting maken dit vliegveld oninteressant duur voor vakantievluchten, waarbij de maatschappijen al moeten vechten voor elke euro. Vergeet niet, de brandstofprijzen zijn alweer bijna verdubbeld.

Voor vrachtvluchten maakt het minder uit. Die vluchten gaan doorgaans naar verre bestemmingen, de extra kosten vormen dus een kleiner percentage van het totaal. Het lang laag vliegen met bestemmingen Oost-West is niet aan de orde. Het probleem is met vluchten naar het zuidoosten en zuidwesten. Bij bestemmingen Griekenland en Canarische eilanden moeten de uitvliegroutes van Schiphol gepasseerd worden of moet het verkeer zich daarin gaan voegen.

Vrachtvluchten zijn veel onvoorspelbaarder. Dat was ook het grote probleem met Schiphol. Het ene moment kan men de slots niet gebruiken, het andere moment komt men slots tekort. Voor vliegveld Lelystad maakt dat niet zo veel uit.

Al met al toch een goede geste van het ministerie van Milieu en Infrastructuur om deze belevingsvlucht te organiseren. Maar waarom niet meteen ook een vlucht langs de kust op 7 km afstand op 2000ft, 650 meter hoogte? Dan kan men ook ervaren dat er niets te horen is wanneer SchipholKatwijk operationeel is.

Leuk dat aflossen van de staatschuld, wat andere Europese landen, die een veel hogere schuld hebben, niet doen. Maar beter is om te denken aan die miljoenen bewoners die vragen om nachtelijke rust.

Het bouwen van een luchthaven in zee, aan het eind van een dijk is van nationaal belang.

Paul Grove
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Herman Mateboer
04-03-17, 04:03
27-07-16, 10:07
24-06-16, 05:06
Herman Mateboer
15-02-16, 10:02
08-02-16, 05:02
16-01-16, 11:01
12-12-15, 12:12
02-12-15, 11:12
Copyright Reismedia BV 2018