Paul Grove: Vervoer verbeteren en files aanpakken

19 november 2016

Zo'n 65.000 werknemers op en rond Schiphol, maar ook tienduizenden passagiers hebben dagelijks last van files en vertraging. Hierdoor vertrekken vluchten te laat met alle nare consequenties van dien. Heel Nederland heeft dagelijks last van deze congestie. Het is een miljarden verliespost en grote ergernis voor de hele samenleving.

75 procent van de belastingen op vervoer gaat niet naar dat vervoer. Kunnen we nu niet wat van dat geld gebruiken voor verbeteringen? Is het niet mogelijk om dit vervoersprobleem eens beter aan te pakken? Natuurlijk, maar nu met een geheel andere aanpak.

Begin met een nationale enquête. Iedereen die dagelijks ergens heen moet, wat en waarom het ook moge zijn, geeft tijd en postcode van vertrek op en tijd en postcode van aankomst. Dit ook voor de terugreis.  Aangegeven moet worden of men reist met eigen vervoer, fiets, motor, auto of openbaar vervoer, trein, bus of combinatie. Wellicht ook voor het aantal dagen van de week.

Dit geeft een landelijk overzicht per minuut en per dag van de week, van gewenste vervoersstromen. Een zeer gedetailleerde kaart van Nederland met een lijnenspel van het huidige dagelijkse vervoer.

Nu doe je hetzelfde met de routes van al het bestaande openbaar vervoer. Ook daarbij zie je per minuut wat er aangeboden wordt aan openbaar vervoer. Ook hier per minuut en per dag een kaart met lijnen over Nederland.

Vervolgens leg je deze kaarten digitaal over elkaar en het wordt duidelijk per minuut waar het openbaar vervoer of/en het wegennet te kort schiet en waar de werkelijke knelpunten zijn. Men kan nu ook digitaal inzoomen op deze knelpunten. Knelpunten zijn niet altijd de plaatsen waar de files staan.

Welnu, deze plaatsen moet je aanpakken en zie hoe de files afnemen.
Wat je nu ook kan doen is op plaatsen waar vervoersstromen samen komen, parkeergarages bouwen en openbaar vervoer aanbieden. Een bus kan al gauw 80 auto’s vervangen. Laat die bussen gebruik maken van carpoolstroken en vluchtstroken, zoals nu ook wel gebeurt, en sluit die stroken goed aan elkaar aan.

Pas nu ook de routes van het openbaar vervoer aan. Te denken valt ook aan meer directe routes zonder overal tussenstops of omrijden. Of taxibusjes die mensen thuis gaan ophalen, met een app kan je dagelijks aangeven of je wel of niet moet worden opgehaald.

Men gaat graag met openbaar vervoer naar zijn werk maar niet via via,  maar gewoon van A naar B, de kortste weg. Daarbij kan men veilig in het openbaar vervoer andere zaken doen, want autorijden is een niet zo'n geweldig nuttige tijdsbesteding. Vergeet ook niet, kortere routes betekent direct minder verkeer op de weg.

Tegenwoordig wil de burger gehoord worden, hier is de kans de burger te betrekken bij de oplossing van dit enorme probleem.

Wellicht een idee voor het verkiezingsprogramma van alle partijen?

Paul Grove
[email protected]

P.s.
Een eenvoudige manier maar minder exact is om de gegevens te gebruiken van de verplaatsingen van de mobile telefoon. Met de juiste programmering is te berekenen of hier gebruik wordt gemaakt van eigen vervoer of openbaar vervoer. Medewerking van alle telecombedrijven is wel noodzakelijk.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

02-08-21, 08:08
21-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Herman Mateboer
04-03-17, 04:03
27-07-16, 10:07
24-06-16, 05:06
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen