Anne Cor Groeneveld: Regionale luchthavens

2 november 2003

Donderdag 30 oktober werd door de Dutch Aviation Group een symposium gehouden over Regionale luchthavens. Diverse sprekers uit het vak gaven presentaties aan meer dan 130 vertegenwoordigers van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, provinciale bestuurders en ambtenaren. Ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties van luchtvaart en milieu waren aanwezig en namen deel aan de beraadslagingen.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat mevrouw Schultz van Haegen hield een belangrijk betoog over de visie van het huidige Kabinet over Regionale luchthavens. De lijn Pronk/Netelenbos, die er op was gericht om Schiphol onder strikte voorwaarden te laten groeien, zal worden losgelaten. Pronk had een standstill afgedwongen die feitelijk het einde betekende van de regionale luchthavens in ons land. Omdat daarmee de benodigde groei van de luchtvaart tot stand zal worden gebracht bleek al snel dat dit een uiterst slecht besluit was dat niet was gericht op economische groei en de bijbehorende mobiliteit.

Eerder die week had een delegatie van het Parlement vergaderd met Staatssecretaris Schultz van Haegen en haar collega van Milieu Staatssecretaris Geel die de uitspraak deed: We kunnen niet leven met standstill. Dit bleek geen tribunetaal maar de mening van het Kabinet. De verantwoordelijkheid komt bij de provincies te liggen terwijl het Rijk de randvoorwaarden zal aangeven. Dat is duidelijke taal en de toezegging is dat de Provincies niet met een lege dop het (milieu)riet zullen worden ingestuurd. Wel moeten de luchthavens hun eigen broek ophouden en zal de overheid geen verliezen compenseren.

Bij dit uitstekende nieuws moet wel worden opgemerkt dat drie belangrijke Regionale luchthavens worden aangestuurd door de directie van Schiphol.

Rotterdam en Lelystad zijn 100% eigendom en Eindhoven 51%. Het kan niet zo zijn de het succes van Regionale luchthavens afhankelijk wordt gemaakt van het beleid van Schiphol. Die belangen lopen totaal uiteen en Schiphol zal de komende jaren Ryanair niet toestaan naar Lelystad te vliegen, ook niet wanneer de baanverlenging een feit is en ook de toegezegde verkeersleiding is geïnstalleerd.

Dat kan en mag niet zo zijn, en met een verder verzelfstandigt Schiphol, of erger nog een beursgenoteerde luchthaven, is het een zwaarwegend belang van Schiphol om via haar dochterbedrijven het groepsbelang voorop te stellen.

Het is niet zo verwonderlijk dat belangrijke hubs als Parijs en Frankfurt niet vanaf de Regio’s worden aangedaan. Toch zal elke regionale luchthaven, wanneer het een sluitende exploitatie wil hebben, verbindingen moeten kunnen onderhouden met de belangrijkste Europese centra.

Voordat de Overheid dus meer afstand neemt van Schiphol zullen Rotterdam, Lelystad en Eindhoven moeten worden afgestoten. Ook dat zijn belangrijke randvoorwaarden die de overheid voor haar verantwoordelijk dient te nemen.

In de afgelopen week zijn belangrijke uitspraken gedaan door de verantwoordelijke mensen. Nu de ambtelijke invulling. Laten we hopen deze knarsend tot stilstand gekomen machine weer op gang gebracht kan worden en weer een dienstverlening kan verzorgen waarvoor men vroeger niet eens betaalde. Rijksluchtvaartdienst heette dit orgaan enkele reorganisaties geleden nog. Maar daarover een andere keer.

Anne Cor Groeneveld
Directeur Dutch Dakota Asociation
www.dutchdakota.nl

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
Walter Schut
19 jan 2023 - 10:57
19 jan 2023 - 10:52
Daan Lenderink
13 jan 2023 - 19:06
14 nov 2022 - 11:11
14 nov 2022 - 11:03
17 okt 2022 - 13:19
17 okt 2022 - 13:17
Daan Lenderink
10 okt 2022 - 16:11
29 sep 2022 - 23:31
17 sep 2022 - 09:50
27 jul 2022 - 22:23
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen