Na vele chaotische dagen met kilometers lange rijen besloot Schiphol medio juni 2022 om - als uiterste redmiddel - vanaf 7 juli de capaciteit te reduceren. Later werd dit doorgetrokken naar augustus. In september ontstonden wederom lange rijen en operationele problemen. Medio september trad Dick Benschop af en kondigde Schiphol een dag later een beperking van 18 procent aan van het maximum aantal lokaal vertrekkende passagiers per dag. De genomen maatregelen waren pijnlijk maar effectief. Sinds oktober bijvoorbeeld heeft Schiphol flowmanagement zo goed als geen enkele keer een wachtrij langer dan een uur hoeven te melden.
Hoeveel passagiers hebben nu uiteindelijk door de capaciteitsreducties niet gevlogen? Een lastige vraag natuurlijk. Een vergelijking met de totale passagiersaantallen van 2021 en ook 2020 is door corona geen goede graadmeter. Daarbij hebben overstappers veel minder last gehad van de capaciteitsproblematiek dan opstappende passagiers, ook wel O/D-passagiers (Origin & Destination) genoemd. In het aantal O/D-passagiers zit een hele duidelijke seizoensmatige trend. Wat als we nu eens de trend voor de zomers van 2016-2019 plakken op de O/D-passagiers aantallen vanaf juli 2022 (de maand van de eerste capaciteitsreductie)?
De stippellijn in de grafiek geeft het aantal passagiers in 2022 aan indien de normale seizoen ontwikkeling zou hebben plaatsgevonden. Het is allemaal niet wetenschappelijk hoor, maar uit de grafiek zie je vrij duidelijk de effecten van de reducties zowel in juli als in oktober, waarbij de reducties in de laatst bekende maand november nog steeds doorwerken.
Als we de verschillen per maand optellen (en door twee delen, want Schiphol telt én vertrekkende én terugkomende passagiers) dan zouden er in de periode juli-november zo’n 8,5 miljoen passagiers van Schiphol zijn vertrokken. Het waren er in de praktijk dus slechts 7,9 miljoen; iets meer dan 600.000 passagiers (7,2 procent) konden door de capaciteitsproblematiek uiteindelijk niet vliegen. Da’s best veel.
Het wordt voor Schiphol een hell-of-a-job om komende zomer te voorkomen dat er weer honderdduizenden niet op zakenreis, vakantie op familiebezoek kunnen. Maar er zijn inmiddels de wél de nodige maatregelen genomen, er is afgelopen zomer veel ervaring opgedaan en er wordt keihard gewerkt om dit doemscenario te voorkomen. Ik stel daarom voor te stoppen met het schetsen van horrorverhalen voor de zomer ’23 en Ruud Sondag en zijn team voorlopig het voordeel van de twijfel geven.
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Columns als eerste lezen, word dan member en ontvang als eerste Luchtvaartnieuws Magazine op de deurmat. Klik hier om member te worden.