Ed Berrevoets: Krapte in de industrie

Ed Berrevoets
28 mei 2022

Iedereen heeft met afschuw gekeken naar de ongelofelijke rijen met wachtende passagiers, die aan het begin van de meivakantie op Schiphol te zien waren. Reizigers stonden tot buiten de terminal gebouwen in de rij om in te checken voor hun vlucht of door de veiligheidscontrole te komen.

extra add 1ste alinea: 
1

De nationale luchthaven heeft te maken met te weinig personeel, zo bleek. Bij KLM werd door een deel van het personeel gedurende een dag kort gestaakt, wat nog eens extra bijdroeg aan de onrust en de drukte. Het is buitengewoon vervelend voor al die reizigers, die nu eindelijk na twee jaar weer in de vakantie op reis dachten te gaan.

Het weekend daarna werd luchtvaartmaatschappijen verzocht om vluchten te annuleren. Omdat de luchthaven het probleem nog niet opgelost heeft. Waarschijnlijk is dat ook niet op te lossen in een week, maar deze maatregelen zijn wel erg draconisch.

Het is verbazingwekkend om te vast te stellen, dat het blijkbaar als een complete verrassing kwam. De boekingssystemen laten al weken voor vertrek zien hoeveel passagiers zijn geboekt en waar ze vandaan vertrekken of naar toe vliegen. Dát kan geen verrassing zijn geweest. Dus zou er ook eerder gecommuniceerd kunnen worden, dat het te druk zou worden. Dan kun je reizigers dus ook vooraf informeren, in plaats van ze te laten stikken in de rij op Schiphol.

Al maanden, zo niet jaren, horen we al dat de werkloosheid op het laagste punt in decennia staat. Ondanks de vele miljoenen euro’s aan overheidssteun zijn toch veel werknemers vertrokken naar andere bedrijven, omdat de vraag in de reisindustrie vrijwel geheel was opgedroogd. De grafieken van die tijd geven een scherpe lijn naar beneden weer. Daarom hadden veel ondernemingen die steun nodig: veranderende vraag kun je opvangen, maar niet als het in zo’n tempo en in die grote mate gebeurt.

Nadat de meeste beperkingen werden opgeheven boekte Nederland weer massaal zijn reizen naar het buitenland en… het buitenland kwam weer massaal naar Nederland. Ook die laatste passagiers vertrekken na enige tijd weer naar huis, zodat ook zij bijdragen aan die drukte. De herstelcurve omhoog is bijna net zo steil als de lijn die in 2020 naar beneden liep. En er is geen steun beschikbaar om dit probleem op te vangen. Maar alle vertrokken medewerkers zijn wel weg. Hetzelfde geldt voor de horeca, waar restaurants vaak nog steeds maar op halve kracht draaien, omdat ze niet aan personeel kunnen komen.

Het vervelendste moet nog komen. Er is hier sprake van een groot domino effect. Niet alleen bij reisorganisaties en luchthavens doet zich dit voor, maar ook bij airlines, verhuurbedrijven en hotels. Dat Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen vraagt om niet te komen is absurd. De luchtvaartmaatschappijen hebben hun routes en slots al lang ingedeeld, inclusief benodigde catering, vliegend personeel en kerosine. Zomaar niet vliegen of ergens anders landen met de aankondiging een dag van de voren is nauwelijks te organiseren. En leidt bovendien weer tot nog meer boze en teleurgestelde passagiers.

Ook de luchtvaartmaatschappijen hebben onvoldoende personeel om op korte termijn aan de vraag te kunnen voldoen. Probeer maar eens in contact met hun klantenservice te komen. De wachttijd loopt zomaar op tot een uur. Dus krijg je klachten over de klacht, die zo lang in behandeling is. En de klachten nemen dus toe, terwijl ze geen capaciteit hebben om ze acceptabel af te handelen. Restituties of speciale verzoeken duren allemaal veel langer dan voor Corona.

Dan hebben we ook nog eens te maken met hoge inflatie en sterke loonsverhogingen en.. duurdere olie en kerosine. Dat laatste effect laat nog even op zich wachten, omdat grote maatschappijen meestal de olieprijzen een half jaar vooruit kopen en vastleggen, maar na afloop van die periode is het onvermijdelijk, dat de brandstoftoeslagen weer de kop op steken.

Behalve op Schiphol is ook op andere luchthavens sprake van dergelijke problemen. Het afgelopen weekend is voor ongeveer 12.000 passagiers gevraagd om de vlucht te annuleren, omwille van de veiligheid op Schiphol. Soortgelijke verzoeken hebben op London Heathrow plaatsgevonden en ook andere luchthavens in Europa kampen met dit probleem. Het lijkt onontkoombaar, dat er binnenkort veel meer moet worden betaald voor de dienstverlening in onze industrie, terwijl je er een veel mindere service voor krijgt dan voorheen. Een alternatief is er nauwelijks, want overal in onze industrie speelt hetzelfde probleem, ook buiten Europa. Het hoogseizoen voor vakanties dreigt net zo’n grote druk op te leveren en de problemen zijn dan echt nog niet opgelost.

Ed Berrevoets is Managing Director bij VCK Travel en schrijft op eigen titel

Extra advertentie tonen: 
1


Nu eerste half jaar gratis

...in deze december feestmaand benadrukken we graag hoe essentieel het is om u van betrouwbare berichtgeving over de luchtvaart- en (zaken)reisindustrie te voorzien. Dat doen we al bijna 22 jaar lang, 24/7. Help ons om dit te kunnen blijven doen door middel van een bescheiden bijdrage. Word nu member en ontvang het eerst halfjaar gratis toegang tot onze websites en tevens ontvangt u 12 maal per jaar het dikke en bekroonde Luchtvaartnieuws Magazine.

Na het eerste jaar leest u Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl en Luchtvaartnieuws Magazine al vanaf €5 per maand.

Klik hier om member te worden. Of steun ons eenmalig als begunstiger

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen