Jacob Gelt Dekker: Doorzichtigheid en troebel water

4 november 2009

In de luchtvaart denken ze dat ondoorzichtigheid tot blijdschap leidt en openheid tot droefheid, althans voor de ondernemingen. Zo bestaat er geen enkele doorzichtigheid van tarieven voor de reiziger en worden prijsstrategieën als staatsgeheimen bewaakt. De reiziger kan zich erover verbazen dat een enkele reis meestal meer kost dan een retour, maar als hij daartegen bezwaar maakt kan hij erop rekenen voor een imbeciel te worden uitgemaakt.

De vliegticketmarketingdames en -heren hullen zich als regel in hooghartige, nietszeggende onzinnige redeneringen. De klant trekt bij hen altijd aan het kortste eind. Vliegondernemingen zijn van-huis-uit monopolisten, die jaar en dag gewend zijn geweest aan opgelegd pandoeren. Het is niet verwonderlijk dat hun marketing gebaseerd is op kneveling en afpersing van de klant.

Ryanair is een uitzondering. De trotse CEO Michael O'Leary stelt zijn klanten altijd bovenaan. Hij kon daardoor een verviervoudiging van zijn winst aankondigen en dat in een tijd dat zijn concurrenten een gezamenlijk verlies moeten incasseren van 4,7 miljard dollar. De omzetvermindering van de luchtvaart voor 2009 wordt geschat op twaalf procent of ongeveer 62 miljard dollar. Dat is driemaal zoveel als na 9/11 in 2001.

Een radicale verandering van de luchtvaartdinosaurussen en hun zwaar verouderde bedrijfscultuur is toch niet te verwachten. Luchtvaart ‘corporate culture’ is al honderd jaar ingesleten. De EU-regelgeving van Brussel staat weliswaar niet toe dat nationale overheden subsidie geven aan hun noodlijdende voormalige 'flagcarriers', maar de fossielen rekenen toch op steun onder de tafel door of via het ‘old boys network’. Ze hebben lak aan de klant en zeker aan Brussel.

De recessie treft het economisch verkeer zwaar en het is niet onwaarschijnlijk dat het reisgedrag van vele zakenreizigers blijvend zal veranderen. Ook al is de recessie officieel afgelopen en zit er weer enige groei in de economie, de snel aangeleerde besparingen kunnen blijvend een extra bedrage leveren aan de bottomline van veel winst en verliesrekeningen.

Show- en superconsumptie in de luchtvaart kwijnen ook snel weg. Ze zijn nu eenmaal stomvervelend en niets dan verspilling, die niemand meer kan verantwoorden. Terwijl de Ryanairs verder hun opmars zullen maken, kan men verwachten dat een steeds groeiende vloot van privé- en semi-privéjets aan de grond staat te roesten.

In het kielzog van de verouderde luchtvaart volgen Nationale Verkeersbureaus en Tourist Boards, meestal volgestopt met semi-ambtenaren en afgedankte politici. Deze lieden hadden eens de nobele taak om op staatskosten, de bedrijfsresultaten van de flagcarriers en hun geassocieerde hotels te bevorderen. Dat pakte altijd uit in het nadeel van de reizigers en menigmaal in hun eigen voordeel met een grote hoeveelheid representatietickets en gratis hotelkamers. Deze instellingen blazen nog steeds de bazuin en slaan de trom voor hun oude makkers en hun zwaar verouderde marketingpraktijken. Zo doen ze alles om de JetBlues, easyJets en Ryanairs buiten de deur te houden, alles in het nadeel van de reizigers.

De oude luchtvaart en de verkeersbureaus bevinden zich in troebel water, en wel zo ondoorzichtig dat het meer lijkt op een beerput. Het is voor de reizigers te hopen dat ze spoedig wegzakken in hun eigen moeras van ondoorzichtigheid.

Jacob Gelt Dekker

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
Walter Schut
19 jan 2023 - 10:57
19 jan 2023 - 10:52
Daan Lenderink
13 jan 2023 - 19:06
14 nov 2022 - 11:11
14 nov 2022 - 11:03
17 okt 2022 - 13:19
17 okt 2022 - 13:17
Daan Lenderink
10 okt 2022 - 16:11
29 sep 2022 - 23:31
17 sep 2022 - 09:50
27 jul 2022 - 22:23
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen