Anders Reizen is een heel mooi initiatief van een nu nog zestigtal bedrijven, waarbij hun streven is de CO2- uitstoot van zakelijk reizen in 2030 te halveren ten opzichte van 2016.
Zo hebben ze een menukaart met 10 mobiliteitsmaatregelen, waaronder een fietsvergoeding, parkeerbeleid en gedragsveranderingen om medewerkers zoveel mogelijk te stimuleren tot milieuvriendelijk reizen. Ook is de coalitie Anders Reizen bezig met het behoud van thuiswerken na corona, wat volgens hen heel goed mogelijk is.
Kortgeleden hebben ze de Vliegwijzer geïntroduceerd, bedoeld om bedrijven te helpen hun reisbeleid anders te gaan opstellen om de CO2-impact van hun internationale zakenreizen te verminderen. De wijzer bevat een stappenplan om het reis- en vliegbeleid op korte termijn te verduurzamen.
Hoe tegenstrijdig is het dan om in de zakenreisbranche steeds maar weer te lezen en te horen dat men het reizen zo snel mogelijk weer terug op het oude niveau wil hebben, want er gaan zoveel banen verloren. Ik begrijp het sentiment maar volgens mij moet men zich nu echt realiseren dat het niet meer wordt zoals het was. En wees eens eerlijk, zoals het was, was het niet goed!
In 2015 was de prognose nog dat het vliegverkeer in 2030 46 procent meer zou zijn dan in 2013 (Bron: CPB; PBL, 2015). Mogen we niet zeggen; gelukkig dat dit niet gehaald wordt?
Het lijkt eerder tegen beter weten in, blijven proberen iets overeind te houden dat niet meer terug zal komen. Uiteraard zal er nog wel gevlogen worden, maar niet meer voor iedere vergadering. De return on investment voor reizen begon sowieso al belangrijker te worden dan alleen de kosten. Er komt nu volgens mij een andere dimensie bij: er moet ook naar een return on emission gekeken worden. Welke doelen verantwoorden de CO2-uitstoot van vliegen?
Misschien moet KLM zich aansluiten bij de coalitie Anders Reizen. Meedenken aan het verminderen van vliegen en bedenken of ze een luchtvaartmaatschappij zijn, of een bedrijf dat personen in staat stelt elkaar te ontmoeten op de meest optimale en duurzame manier? Anders zou het best wel eens net zo met ze af kunnen lopen als met Kodak, Polaroid en Agfa, die ook veel te laat inzagen dat digitale foto’s de toekomst zouden zijn. Digitaal vergaderen is de toekomst en dat vraagt om een andere aanpak.
Deze week ga ik meedoen aan de, voor mij eerste echte, virtuele conferentie. Ik verwacht niet dat het netwerken te evenaren is maar er is nu wel een veel groter bereik qua publiek. Eurosport liet deze week een interview met een tennisster zien waarbij ze als hologram in de studio aanwezig was, Dit zou ook iets voor een virtueel congres zijn.
Ondanks dit alles blijft persoonlijk contact op zijn tijd belangrijk, dus laten we ons met zijn allen focussen op hoe dit te realiseren in plaats van proberen het oude in stand te houden.
Het was Darwin die zei: “niet de sterkste, de slimste of de intelligentste overleeft maar degene die zich het beste weet aan te passen aan verandering”.
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee.