Rob Somsen: Waarom low cost carriers succesvol zijn

13 oktober 2002

Cijfers van de British Airports Authority (BAA), de overkoepelende organisatie van luchthavens in het Verenigd Koninkrijk, toonden afgelopen week dat het Schotse Edinburgh de snelst groeiende luchthaven is binnen het Koninkrijk, gevolgd door Stansted bij Londen. Passagiersaantallen naar Edinburgh stegen met 13,5% de afgelopen 12 maanden en Stansted noteerde een groei van 11,9%.

Het is interessant te kijken naar de oorzaak voor de groei van deze luchthavens, terwijl de luchthavens Heathrow en Gatwick een teruggang in passagiersaantallen noteren. De reden voor de stijging moet worden gezocht aan de aanbod zijde. Stansted en Edinburgh zijn luchthavens die profiteren van zogenaamde low-cost operators als Ryanair en EasyJet.

Wat maakt deze low cost carriers tot de motoren van de luchtvaartindustrie van het afgelopen jaar? Wat is het verschil tussen de low cost carriers en waarom heeft de ene meer tastbaar succes dan de andere?

Naast de echte low-cost carriers Ryanair, Easyjet en Virgin Express is er nog een tweede groep. Go (inmiddels overgenomen door EasyJet), Buzz, Basiq Air en BMI baby zijn pogingen van traditionele airlines om via produkt diversificatie een graantje mee te pikken van de ‘rechttoe rechtaan’ markt.

Het low cost carrier gevoel zit niet in de heart en soul van deze airlines. Virgin Express is weliswaar ontsproten uit Virgin Atlantic maar heeft van het begin duidelijk gekozen voor een low cost benadering op een nieuwe markt. Virgin Atlantic beschikte in het begin over de vechtersmentaliteit, tegen de gevestigde orde, van een low cost carrier.

EasyJet, Ryanair en Virgin Express zijn uiteindelijk het meest succesvol zijn in de no thrills markt. Deze airlines kozen als uitgangspunt voor een bepaalde marktkans. De traditionele luchtvaartmaatschappijen proberen marktaandeel vast te houden aan de onderkant van de markt door middel van het vasthouden van de economy markt of marktaandeel weg te snoepen bij collega airlines.

De drie airlines hebben niet te kampen gehad met de hoge kostenstructuur van de gevestigde collega luchtvaartmaatschappijen, noch met interne politiek of overheidsaandeel bemoeienissen. Ze hebben zich volledig op het low cost concept gericht zonder zich daarnaast te concentreren op de complexiteit van bijvoorbeeld long haul en short haul vervoer.

Deze drie succesvolle low cost carriers hebben goed geluisterd naar het succesverhaal in de Verenigde Staten van Southwest Airlines. Deze maatschappij uit Texas heeft een aantal bijzondere voordelen: Men vliegt met 1 type vliegtuig, de Boeing 737, om operationele kosten laag te houden. Er wordt gevlogen naar kleine luchthavens. Southwest heeft niet de wens de grootste maar wel de beste en meest profijtelijke luchtvaartmaatschappij van Amerika te worden. De slogans: "Customer comes second", "Kill the bureaucracy" en "Act as an owner" geven de prioriteiten en visie van de maatschappij weer. Daarnaast hebben bemanningsleden de opdracht om hun werk met veel humor en plezier uit te voeren, hetgeen een positieve ervaring bij reizigers tot gevolg heeft. Tenslotte heeft de maatschappij aan het hoofd een gedreven en charismatische leider staan, in de persoon van Herb Keleher. Hij kreeg piloten zo ver om, waar nodig, te helpen bij het laden en lossen van de toestellen.

EasyJet en Ryanair hebben beiden, in de begin fase, de lessen van Southwest ter harte genomen. Ook beschikken beide maatschappijen over charismatische leiders die een uitstraling naar het personeel van de maatschappij hebben, nadrukkelijk de perscontacten zoeken en bewust het gevecht aangaan met de gevestigde maatschappijen. Ook Virgin Express heeft een charismatische leider in de vorm van Sir Richard Branson, die inmiddels heeft geleerd dat als personeel tevreden is, klanten dat ook zullen worden. Daarnaast hoeft tevreden personeel volgens Branson niet te worden verpest met secundaire arbeidsvoorwaarden.

Of de low cost carriers die de low cost benadering niet van nature in hun genen hebben het zullen redden is moeilijk te voorspellen. Wellicht moet de schoenmaker bij zijn leest blijven maar zijn tarievenstructuur vereenvoudigen en verhelderen en zijn serviceniveau aanpassen. Dit is een logischer stap dan een prijsvechter te worden en de confrontatie met zichzelf aan te gaan.

Rob Somsen

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
Walter Schut
19 jan 2023 - 10:57
19 jan 2023 - 10:52
Daan Lenderink
13 jan 2023 - 19:06
14 nov 2022 - 11:11
14 nov 2022 - 11:03
17 okt 2022 - 13:19
17 okt 2022 - 13:17
Daan Lenderink
10 okt 2022 - 16:11
29 sep 2022 - 23:31
17 sep 2022 - 09:50
27 jul 2022 - 22:23
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen