KLM verkocht. Daar zijn we dan mooi vanaf. Daf en Fokker waren al opgeheven dan wel verkocht en zo stilletjes aan is er geen echt Nederlands bedrijf meer. Een ramp? Misschien wel, want we verliezen natuurlijk wel de zeggenschap over die verkochte bedrijven. Maar aan de andere kant wel een logisch gevolg van de wereld waarin we leven. Nederland is te klein voor de grote boze wereld.
Vandaar dat de regering zo graag bij het grote Europa wil horen. Door elke keer de ultieme middenweg te bewandelen om maar vooral niemand te beledigen is Nederland een graag geziene gast binnen het Europese bondgenootschap. Dat we daardoor een groot deel van de zeggenschap van ons eigen land kwijtraken moeten we wel voor lief nemen. Eigenlijk zijn we een landje van niks, wel met een grote bek trouwens.
Ik was wel verbaasd over alle valse sentimenten die voorbij kwamen toen de KLM verkocht werd aan de Fransen. Gewoon een kwestie van zaken doen, lijkt mij. Laten we wel wezen: als wij als stoere Hollanders op vakantie gaan moet het wel zo goedkoop mogelijk. Hier ligt ook een groot deel van het succes van de low cost carriers. Al vinden wij natuurlijk wel wat te klagen, al is het goedkoop. Als wij KLM in Nederlandse handen wilden houden hadden we natuurlijk wel met die maatschappij moeten vliegen. Maar wij vliegen liever goedkoop dan KLM. Valse sentimenten dus.
Wel leuk dat de vakbonden een werkgarantie hebben gekregen. Behalve voor die zaken waar een maatschappij geen invloed op heeft. Nu doet zich het geval door dat de malaise van de luchtvaart juist door die niet te voorspellen zaken komen. Hierdoor is die toezegging aan de bonden dus eigenlijk niets waard. Het is wachten op de volgende wereldramp en de afkalving van onze ex nationale trots.
Kijk, als ik eerlijk ben interesseert het me geen bal dat KLM verkocht is. Niks meer dan een logisch gevolg van onze kapitalistische maatschappij. Er moet winst gemaakt worden en dat is het enige doel. En bij gebrek aan die winst wordt het vanzelf bezuinigen. Als er maar verdient wordt. Helaas gewoon realiteit. En Nederland is maar een kleine speler op die immens grote markt. Logisch dat er bedrijven overgenomen worden, en in de meeste gevallen door buitenlandse bedrijven. En ook logisch dat we onze bedrijven zelf in de uitverkoop gooien. Je kunt er niets aan doen, het is gewoon een feit. Het draait tenslotte allemaal om de eurocenten, de winst dus.
Er is wel een oplossing. Ieder probleem is op te lossen natuurlijk. Het betekent in dit geval wel een behoorlijke omslag. Daarnaast hebben we de muur nodig die jaren in Berlijn heeft gestaan. Als we elk bedrijf nationaliseren zijn we eruit. Als we van Nederlandse bedrijven houden, tenminste. Wat is er leuker dan in de dan terugkerende Daf naar Schiphol te rijden, in te stappen in een oer Hollandse Fokker en uiteraard te vliegen onder Nederlandse vlag met de KLM. Laten we ons land inrichten als een echte socialistische staat. De leer van Marx mag uit de kast en wordt aanbevolen als de oplossing van de problemen.
Als we dat niet willen zit er niets anders op dan te accepteren dat we een kleine rol spelen in de wereldeconomie. Ons land is te nietig om daar een belangrijke rol in te spelen. Al doet Balkenende en consorten nog zo hun best. Meer en meer grote bedrijven zullen overgaan in buitenlandse handen. Maar dat is precies wat deze regering ook wil. Europa is de toekomst. Nederland zal langzaamaan zijn identiteit verliezen en daar kunnen we sentimenteel over doen of niet. Het is gewoonweg een feit.
Maar voor de luchtvaart maakt dat niet uit. Wij vliegen niet per se Nederlands. Nee, wij willen goedkoop vliegen en het liefst iets te klagen aan het eind van de vlucht. Gewoon zoals een Nederlander betaamt.
Fred van Rooij