Jochem Croon: Hyperloopvisie

2 mei 2018

Het vervoermiddel van de toekomst heet de Hyperloop. Een hyperloop is te zien als een soort buizenpost. Niet voor distributie van post binnen één en hetzelfde gebouw, maar voor vervoer van personen en goederen over grotere afstand. De personen en/of goederen zitten in een capsule die door buizen gaat. Doordat de buizen onder lage druk staan is de luchtweerstand zeer laag. Hierdoor bereiken de capsules bijna de snelheid van het geluid. Een systeem dat efficiënter is dan reizen met een vliegtuig of trein.

De Amerikaanse ondernemer Elon Musk - onder andere van Tesla Motors - neemt hierin het voortouw. Om de ontwikkeling te stimuleren organiseert hij jaarlijks een hyperloopcompetitie in Californië. De TU Delft heeft vorig jaar al een prijs gewonnen. In de zomer van 2018 zijn zij weer van de partij. Het investeren in de ontwikkeling van de hyperloop getuigt van toekomstvisie.

Hoe anders is het huidige denken over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Het dossier is vastgelopen. De opening van Lelystad Airport wordt door de minister aangehouden met weer een jaar. Dat is de reden dat recent sommige luchtvaartmaatschappijen en VNO-NCW zelfs een brandbrief verzonden aan het kabinet. Het feit dat Schiphol nu al aan het Aldersplafond van 500.000 bewegingen per jaar zit in combinatie met het uitstel van Lelystad kan volgens de brandbriefschrijvers niet inhouden dat Schiphol op slot blijft tot 2020. Dat zou onzorgvuldig zijn.

De brandbriefschrijvers willen spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is afwachten of het extra capaciteit oplevert. Het kan slechts marginaal zijn, immers de capaciteit op Lelystad in het eerste jaar is maximaal 4.000 bewegingen (0,8 procent van de Schiphol-capaciteit). De weerstand tegen uitbreiding is ook groot. Zo hebben de bewoners rond Schiphol en milieugroeperingen hun krachten gebundeld om de “ongebreidelde groei” van de luchtvaart te stuiten.

Het momentum is er om te komen met verfrissende ideeën en een echte toekomstvisie langs de lijnen van Musk. Hoe maak je Nederland echt klaar voor de toekomst en zal gelijktijdig de leefomgeving echt verbeteren? Ik denk dat een luchthaven in zee de enige serieuze en toekomstbestendige optie is. Ik zie louter voordelen. De geluidsoverlast voor omwonenden zal met een luchthaven voor de kust minder zijn en daarmee de capaciteit aan vluchten veel groter.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft alleen in december nog aangeven het niet te willen overwegen. Het zou te duur zijn. Er zijn te grote inpassingsconsequenties voor de bestaande ruimtelijke structuur en een drempel is de investering in een robuuste landzijdige ontsluiting.

Maar doe nu even uw ogen dicht en verbeeld een luchthaven in zee (een ‘Derde Maasvlakte’), verbonden met Schiphol – en daarmee de gehele Randstad - via een robuuste en milieuefficiënte hyperloopverbinding. De terminalafhandeling blijft op Schiphol en de vluchten vertrekken vanaf zee. Voorwaar een optie om serieus te onderzoeken.

Jochem Croon
Advocaat en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]

Jochem Croon is onafhankelijk advocaat voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen.

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine. Word hier abonnee.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2018