John Jansen: Reis is méér dan prijs!

8 december 2011

De romantiek en beleving is inmiddels wel uit het reizen verdwenen. Niks spanning, zenuwen of onzekerheid. Niks op zaterdag naar het reisbureau. Je boekt nu gewoon via internet een reis. De consument is een echte wereldreiziger geworden. In het verlengde daarvan is een gemiddelde reis vandaag de dag verworden tot een gewoon consumptieartikel (een 'commodity').

Het staat op een schap in de internetwinkel klaar om gekocht te worden. Één muisklik verder en je hebt het voor de laagste prijs. Appeltje, eitje. Technologisch biedt internet deze mogelijkheid en mensen hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan met dit kanaal. Ook al omdat ze veel vaker reizen, is vliegen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Dit proces van het verschuiven van een beleving richting een gebruiksartikel wordt ook wel ‘commoditizing’ genoemd.

Maar in een winkel kun je zelf beoordelen wat je nou precies koopt. Op elk product staat immers consumenteninformatie. Je kunt precies zien waaruit het is samengesteld. ‘What you see, is what you get’. Dat is bij een via internet gekocht retourticket lang niet altijd het geval. Daarbij blijkt het vaak alleen maar om de laagste prijs voor een vlucht te gaan. Ook bij zakenreizen. Een reis bestaat echter uit veel meer dan alleen de prijs.

Bovendien: het is nog maar de vraag of de laagste prijs die je op de airline website hebt kunnen vinden ook echt de laagste prijs is. Door de gebundelde inkoopkracht van zakenreisbureaus kunnen die regelmatig lagere tarieven aanbieden. Maar het gaat niet alléén om prijs! Je krijgt er ook nog een onafhankelijk advies over alternatieve opties voor de reis. En ze vergelijken verschillende airlines voor je. Want zeker een zakenreis is meer dan een vlucht tussen twee luchthavens.

Een reisagent overziet het geheel van die reis, inclusief de eindbestemming. Of dat nu een zakelijke meeting is in Londen, een inkoopreis door Azië of een olieplatform in de Noordzee. Daarin schuilt meer toegevoegde waarde dan alleen het laagste tarief. Laverend tussen tarieven en alternatieven door weet hij waar voor deze klant de oplossing op maat ligt. Want een reisagent kent zijn klanten. Hij heeft, als hij zijn werk goed doet, toegang tot één database met miljoenen tarieven. En systemen om zijn klant te verzekeren van de beste reisopties. Hij denkt met hem mee en wijst ook op mogelijkheden waar de klant misschien nog niet aan gedacht had. En overlegt daarover. Tweerichtingsverkeer nog voordat de reis begonnen is!

Er zijn verschillen tussen het zelf boeken van een vlucht en het daadwerkelijk regelen van een zakenreis. Gewoon via internet een vlucht boeken en je alleen door de prijs laten leiden, is prima. Maar een zakenreis is méér dan een vlucht. Prijs is niet de enige factor die daarin meespeelt. Een zakenreis is nog steeds geen consumptieartikel.

John Jansen
Member of the Board, ATPI

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen