Marijke Poppink: een klimaatvriendelijk 2020

11 januari 2020

Een jaar met zo’n mooi getal, 2020, mag wat mij betreft een jaar worden waarin we actie nemen om zakelijk reizen klimaatvriendelijker te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat we echt iets moeten gaan veranderen, met z’n allen! Ondanks deze overtuiging heb ik nooit iets gehad met CO2 compenseren, daar krijg ik altijd een gevoel bij dat de verkeerden er beter van worden en dat het niet bijdraagt aan een verandering in mentaliteit. Verandering van mentaliteit zal ons zoveel meer brengen dan het compenseren (lees in stand houden) van verkeerd gedrag.

Wat kun je nu als zakelijk reiziger en als bedrijf doen voor ons klimaat? Om te beginnen zul je er aandacht voor moeten hebben en moeten vragen van je medewerkers. Het vergt ook een aanpassing in je inkoopbeleid: zorg ervoor dat je leveranciers kiest die duurzaam zijn en bijvoorbeeld niet met oude vervuilende vliegtuigen vliegen of met hotels werken die niet duurzaam zijn.

Het reisbeleid zal aangepast moeten worden door bijvoorbeeld videoconferenties als alternatief te benoemen: met de vele manieren van online communiceren is dat nu een stuk makkelijker geworden dan jaren geleden.

Minder in Business Class reizen zal zeker helpen, maar hierbij is het welzijn van je medewerkers ook belangrijk, dus een goede afweging - met betrekking tot welke personen en op welke afstanden je dit toestaat - is hier op zijn plaats.

Verplichten om het vliegtuig te vervangen door de trein op bestemmingen van bijvoorbeeld 600 kilometer of minder is ook een idee. Bedenk daarbij, als de kosten voor de trein hoger zijn dan die van een vlucht, dat je de reistijd veel effectiever kunt gebruiken dan bij vliegen. Uiteraard geldt dit alleen als er een goede hogesnelheidstreinverbinding is.

Teleurstellend feit is dat de techniek om via zakelijke tools treinreizen te boeken helaas nog ver achter loopt vergeleken met het boeken van vluchten. Als we een gedragsverandering van de reizigers en bedrijven verwachten, dan moet dit wel zo snel mogelijk op hetzelfde niveau als de distributie van vliegtickets komen.

Op LinkedIn kwam ik verschillende groeperingen tegen die als doel hebben om zakelijk reizen klimaatvriendelijk te maken door ervaringen en tips te delen. Een voorbeeld van een tip was om de ‘lowest logical airfare’ te vervangen door de ‘lowest CO2 emission’. Vluchten met een overstap mogen dan wel goedkoper zijn, maar zijn ook vervuilender.

Kortom, het vraagt om een andere zakelijke kijk of strategie. Alleen naar de kosten kijken en daar je reisbeleid op afstemmen zal niet meer afdoende zijn. Juist het hele plaatje in ogenschouw nemen zal het verschil gaan maken, en dat vergt best wat inspanning maar volgens mij is dit nu intern wel te ‘verkopen’.

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020