Peter Buis

23 april 2011

Hoge kerosineprijzen zijn terug. En wat als de instabiliteit in Libië en andere 'hot spots' in het Midden-Oosten uitbreidt en de olieprijzen blijven stijgen? Kunnen luchtvaartmaatschappijen daarmee omgaan? Zou het zakenreizen zelf in gevaar worden gebracht?

De Global Business Travel Association Foundation (GBTA) voerde een onderzoek waarmee men de gevolgen trachtte te voorspellen van de drie doemscenarios van de reisindustrie: olieprijzen boven de 125 Amerikaanse dollar, van 150, of zelfs hoger dan 200 dollar per vat. Wat men vond is dat de olieprijs van 125 dollar per vat de totale uitgaven voor zakenreizen met 1,5 procent zou verminderen. Olie geprijsd op 200 dollar per vat, het ergste geval, zou een vermindering van 2,5 procent in de totale uitgaven voor zakenreizen veroorzaken. En als de hoge olieprijs blijft aanhouden is het hek van de dam, aldus de studie.

Immers, de luchtvaart- en reisindustrie zijn niet de enige sectoren die zwaar getroffen worden door de olieprijsstijgingen. Sommige zakelijke reizigers zullen reizen annuleren vanwege de hoge kostprijs van de tickets of hun toevlucht zoeken tot alternatieve vervoersmogelijkheden of communicatiemiddelen om hun doel te bereiken. Maar de impact op het bedrijfsleven zal veel groter zijn.

Bedrijven die volledig van olie afhankelijk zijn zullen hun business model volledig moeten herzien. De prijs van olie heeft altijd al het zenuwslopende vermogen gehad de hele wereldeconomie op korte termijn te kunnen opblazen. De economische gevolgen van een grote olieprijzen schok - en de bijhorende prijsstijgingen van alles dat moet worden gemaakt met olie of vervoerd moet worden met behulp van olie - mogen niet onderschat worden.

De politieke impact van olie aan 200 dollar per vat kan nog ernstiger zijn. Dus ik blijf hopen dat we de olieprijzen niet verder zullen zien stijgen. En dat alternatieve energiebronnen meer en meer verspreid zullen raken sinds de laatste piek medio 2008. Zakenreizen zijn het smeermiddel van de economische groei. Smeermiddel is dan ook een bijproduct van olie.

Peter Buis
Senior Vice President South/West BCD Travel
www.bcdtravel.nl

Column Walter Schut
13 dec 2025 - 13:49
Column Daan Lenderink
13 dec 2025 - 13:48
Tom Coulier
2 dec 2025 - 11:56
Column Jan Cocheret
2 dec 2025 - 11:52
Column Gordon Heuckeroth
2 dec 2025 - 11:51
Column Daan Lenderink
24 nov 2025 - 11:38
Column Gordon Heuckeroth
4 nov 2025 - 10:23
Marc Litjens
29 okt 2025 - 16:35
Marc Litjens
21 okt 2025 - 10:50
Marc Litjens
23 sep 2025 - 09:41
Column Gordon Heuckeroth
19 sep 2025 - 14:29
Column Jan Cocheret
17 sep 2025 - 15:09
Marc Litjens
5 sep 2025 - 15:26
Wendy Smit
29 aug 2025 - 15:00
Marc Litjens
28 aug 2025 - 11:51
Petra Kok
16 aug 2025 - 10:32
Marc Litjens
12 aug 2025 - 11:30
Column Daan Lenderink
5 aug 2025 - 15:30
Column Gordon Heuckeroth
25 jul 2025 - 12:18
Column Daan Lenderink
18 jul 2025 - 08:21
Column Jan Cocheret
16 jul 2025 - 13:33
Column Gordon Heuckeroth
19 mei 2025 - 11:04
Column Benno Baksteen
18 jan 2025 - 18:07
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen